La xerrada i debat sobre mobilitat

 La xerrada a Plaça Constitució - Joan Besalduch

La xerrada a Plaça Constitució – Joan Besalduch

El passat 30 de setembre a la Plaça Constitució, l’Associació de Veïns va organitzar una xerrada per a parlar dels problemes de mobilitat que afecten al barri amb experts en el camp. Es experts convidats van ser Josep Amador Iglesias Molina, tècnic Mobilitat de l’Ajuntament de Badalona, Ruth Lamas Borraz, tècnica a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, Roger Melcior de Argila, de la Plataforma per la Promoció del Transport Públic al Barcelonès Nord, i Diego Guerrero Castaño, de la Taula de Mobilitat de la Federació d’Associacions de Veïns de Dalt la Vila. Plegats vam debatre sobre la mobilitat escolar al barri, la implantació de restriccions als vehicles privats i el futur de l’autopista.

Els problemes derivats per les escoles del barri són de sobres coneguts per tothom. Molts pares d’aquestes escoles, creuen el barri amb cotxe provocant escenes de caos diàries en diversos punts. Durant la xerrada es va recordar que, al contrari d’altres escoles properes, les dues escoles concertades del barri (el Col·legi Cultural i l’Escola Nen Jesús de Praga) van rebutjar en el seu moment col·laborar en el procés participatiu per a implementar els camins escolars, tot i ser conscients de les molèsties que el trànsit de cotxes causava als veïns. Tampoc va ajudar la implantació deficient i a corre-cuita dels camins escolars per part de l’actual govern municipal. Els camins escolars haurien pogut incloure zones d’estacionament de vehicles que evitessin l’entrada de vehicles al barri, reformar els passos per Martí Pujol, Via Augusta i President Companys per a fer-los més segurs per als menors, o implementar el bus a peu amb la col·laboració dels comerços del barri. Finalment tot això va quedar reduït a unes franges verdes pintades al terra.

Més enllà de les escoles, el barri pateix problemes generalitzats pel trànsit de vehicles que no tenen relació amb els veïns. Les places Pau Casals i Constitució convertides en aparcaments són exemples prominents. En el passat es va intentar solucionar el problema a Pau Casals amb pilones automàtiques, però la mala gestió dels comandaments i les limitacions del sistema van provocar problemes d’accés als propis residents i han acabat caient en desús. Els convidats van ser unànimes en apuntar a la restricció mitjançant càmeres com a un sistema més econòmic i efectiu que consisteix en situar càmeres als accessos de la zona restringida per enregistrar les matrícules dels vehicles i multar els vehicles no autoritzats. De fet moltes ciutats de l’àrea metropolitana han instal·lat o estan estudiant implantar sistemes similars, sovint com a part de la creació de zones de baixes emissions que les ciutats de l’àrea de més de 100.000 habitants estan obligades a crear per llei. La creació d’aquestes zones sol anar acompanyada de canvis de sentit, creació de zones d’aparcament i creació de zona verda d’aparcament. També vam saber gràcies als convidats que els sistemes de control per càmera poden oferir molta flexibilitat, per exemple permetent als residents o als negocis inscriure mitjançant una app de mòbil o una pàgina de web matrícules dels vehicles de familiars o de serveis.

Finalment es va parlar de l’autopista C-31, ferida oberta per a la nostra ciutat que ha estat objecte durant molts anys de nombrosos debats i molta especulació sobre el seu futur que sempre ha acabat en un no res. Aquí vam aprendre que, arrel de diversos plan urbanístics impulsats per Generalitat i ajuntaments, es preveu una reforma de la C-31 al seu pas per Badalona i Sant Adrià i un canvi d’usos, per exemple canviant carrils de cotxe per carrils de bus ràpid o tramvia. Si bé una de les reivindicacions històriques dels governs municipals de Badalona ha estat el soterrament de l’autopista, els problemes urgents de pol·lució a la ciutat apunten més aviat a una transformació de l’autopista en via interurbana integrada en la ciutat. Tot això dependrà, tal i com ens van explicar, de la postura que adoptin els governs  de Badalona, Santa coloma i Sant Adrià.

cartell_xerrada